Decalog

movieposterdb.com

Dramă, Polonia, 1988
Regia: Krzysztof Kieslowski

“Regizorul polonez Krzysztof Kieslowski a fost unul dintre puținii cineaști care putea să îmbine în operele sale politica, religia, comedia, tragedia și metafizica, fără să pară nici prețios, nici stupid. […] Colaborînd strîns cu scenaristul său favorit, Krzysztof Piesiewicz, cu compozitorul Zbigniew Preisner (autorul unei muzici calme, minimaliste) și cu nouă cameramani diferiți, Kieslowski reușește o izbîndă rară: o antologie diversă, perfect asamblată, care zugrăvește condiția umană poate mai bine decît orice alt film. Convingător, inteligent și plin de poezie, Decalog este o autentică operă de artă, care ne învață ceva nou la fiecare vizionare.” (Joshua Klein)(1001 de filme de văzut într-o viață, 2005)

Decalogul (Dekalog) (1988) este o serie de filme poloneză, creată iniţial ca o miniserie pentru televiziune, regizată de Krzysztof Kieślowski şi scrisă de acesta împreună cu Krzysztof Piesiewicz, muzica fiind scrisă de Zbigniew Preisner. Seria constă în zece episoade de câte o oră, fiecare reprezentând una din Cele zece porunci, şi explorează posibilele înţelesuri ale poruncii (adesea ambigue şi contradictorii) printr-o poveste a cărei acţiune fictivă este situată în Polonia contemporană. Seria reprezintă, alături de trilogia „Trei Culori”, cea mai aclamată operă a regizorului, câştigând numeroase premii internaţionale, deşi a fost lansată în afara Europei abia la sfârşitul anilor 1990. […] Seria a fost concepută când Piesiewicz, care văzuse o operă de artă din secolul XVI ce ilustra poruncile prin scene din acea perioadă, a propus un echivalent modern. Kieślowski, deşi agnostic, era preocupat de provocarea filosofică şi dorea să facă din serie un portret al suferinţelor societăţii poloneze, evitând în mod intenţionat chestiunile politice pe care le prezentase în filmele sale precedente. Iniţial, dorise să angajeze zece regizori diferiţi, dar a hotărât şă regizeze el însuşi întreaga serie, folosind totuşi regizori de imagine diferiţi.” (Wikipedia)

“Cum Decalogul nu este ușor de respectat, nici filmul lui Kieslowski nu este ușor de urmărit. Deși subiectul explorează probleme morale, o face în contextul unei societăți moderne, înstrăinate și, în general, atee. Prin aceste zece povești amplasate în Varșovia anilor ’80, Kieslowski nu și-a propus să țină o lecție de morală și rareori caută să explice linia dintre bine și rău, telespectatorul avînd libertatea de a o identifica singur, de a-și pune întrebări și de a căuta propriile răspunsuri. În fapt, o inedită cronică a eșecului nostru, “Dekalog” este cea mai aclamată și premiată creație a lui Kieslowski, despre care regizorul vorbea astfel: “Am realizat zece filme, ceea ce nu e rău deloc. Cred că ele tratează subiecte importante. Am făcut un film despre crimă și despre iubire, am făcut un film despre singurătate și despre Dumnezeu, am făcut un film despre frică și despre ură, am făcut un film despre gelozie, de fapt filme despre sentimente și lucruri simple”.” (România liberă, 5 noiembrie 2007)

Decalogul e o încercare de a nara zece povestiri despre zece sau douăzeci de indivizi care – surprinși într-o luptă exact datorită acestor circumstanțe, iar nu altora, circumstanțe care sînt ficționale, dar care pot apărea în orice viață – realizează deodată că se învîrt în cerc, că nu reușesc ceea ce vor. Am devenit prea egoiști, prea îndrăgostiți de noi înșine și de nevoile noastre, și asta e ca și cum oricine altcineva a dispărut, într-un fel, în fundal. Facem multe pentru cei pe care-i iubim – se presupune, – dar, cînd ne rememorăm ziua, înțelegem că, deși am făcut totul pentru ei, nu ne-a rămas destulă tărie sau timp ca să-i luăm în brațe, să găsim, pur și simplu, o vorbă bună pentru ei sau să rostim ceva cu blîndețe. Nu ne-a rămas timp pentru sentimente, și cred că acesta e locul în care rezidă problema reală. Sau timp pentru pasiune, care e strîns legată de sentimente. Viețile ne zboară printre degete.” (Krzysztof Kieslowski) (Kieslowski despre Kierslowski, Editura ALLFA, 2000)

“Deşi porneşte (doar ca pretext) de la Decalogul biblic, nu este nici măcar o clipă dogmatic sau moralist, însă nici nu relativizează sau simplifică. Kieslowski problematizează.” (filmele-maresalului.blogspot.com)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat: