Thelma și Louise

Thelma şi Louise / Thelma & Louise – nom. Globul de Aur, nom. BAFTA
Dramă, SUA, 1991
Regia: Ridley Scott – nom. Oscar, nom. BAFTA
Cu:
Susan Sarandon – nom. Oscar, nom. Globul de Aur, nom. BAFTA
Geena Davis – nom. Oscar, nom. Globul de Aur, nom. BAFTA

1 premiu Oscar [6]
1 premiu Globul de Aur [4]
[5] nom. BAFTA

“Road-movie în cea mai clasică tradiţie americană, filmul depăşeşte cu mult convenţiile de gen, proiectîndu-şi comentariul social în mit şi legendă. Susan Sarandon şi Geena Davis sînt desăvîrşite în rolul celor două femei care, nemulţumite de viaţa lor, pleacă împreună într-un week-end şi devin – iniţial dintr-o greşeală, ulterior asumîndu-şi cu bună ştiinţă acest rol – criminale date în urmărire. Răzbunarea celor două protagoniste împotriva diferitelor forme de sexism şi exploatare a femeii, cu care se confruntă de-a lungul tragicei şi disperatei lor odisei, dezvăluie, într-o manieră cu atît mai neplăcută cu cît e extrem de convingătoare, cît de golită de conţinut e  celebra noţiune a ‘egalităţii între sexe’. Violent controversat, Thelma şi Louise dovedeşte că, pentru un road-movie, e un film într-adevăr foarte matur.” (Cristian Lăzărescu)

“Filmul Thelma şi Louise prezintă o variantă mai radicală a feminismului, criticînd brutalitatea masculină care le împinge pe protagoniste la o viaţă de violenţă şi crimă. Finalul poate fi citit şi ca o subminare a mesajului de camaraderie feminină şi triumf al femeii, întrucît le prezintă pe cele două personaje aruncîndu-se în gol cu maşina de pe o stîncă, sugerînd astfel că tentativele de emancipare a femeii, de solidaritate sînt sortite eşecului. Pe de altă parte, finalul poate fi privit şi ca o afirmare a solidarităţii feminine, indicînd că obţinerea libertăţii de către femei este imposibilă în societatea actuală dominată de puterea şi violenţa masculină; ca urmare, societatea şi cultura trebuie mai întîi transformate în mod radical. Este evident faptul că mesajul acestor filme nu este simplu şi nu este unul singur, putînd în fapt da naştere unei varietăţi de interpretări, în funcţie de acele aspecte ale peliculei asupra căruia criticul se hotărăşte să se concentreze, dar şi în funcţie de complexitatea textului însuşi.” (Douglas Kellner, Cultura media)

Roger Ebert: „”Thelma & Louise” was directed by Ridley Scott, from Britain, whose previous credits („Blade Runner,” „Black Rain,” „Legend„) show complete technical mastery but are sometimes not very interested in psychological questions. This film shows a great sympathy for human comedy, however, and it’s intriguing the way he helps us to understand what’s going on inside the hearts of these two women – why they need to do what they do.”

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: