Pianistul

the-pianist

Pianistul / The Pianist (2002) – Palme d’Or la Cannes, César, nom. Oscar, nom. Globul de Aur
Dramă, Polonia-Marea Britanie-Franţa-Germania, 2002
Regia: Roman Polanski – Oscar, César
Cu: Adrien Brody – Oscar, César, nom. Globul de Aur

3 premii Oscar [6]
7 premii César  [10]
2 nom. Globul de Aur

“Filmul Pianistul nu este, cum am auzit că s-a spus, filmul despre supravieţuirea prin muzică. Este o cronică la rece a ghetoului varşovian şi, mai mult decît atît, e lupta unui om pentru a rămîne în viaţă. Faptul că e pianist, şi încă unul foarte bun, mi se pare un element mai puţin important. Şi nu e colateral decît pînă în momentul în care muzica îi salvează practic viaţa, în secvenţa în care, după ce trăieşte cîţiva ani fugind dintr-un loc într-altul, într-un oraş tot mai pustiit, e descoperit de un ofiţer german meloman şi îl impresionează pînă la a-l face să-l lase în viaţă. Tot filmul, adică peste două ore, este pregătirea acestui moment impresionant cu atît mai mult cu cît e redat la rece. Aproape îţi dau lacrimile cînd vezi figura de înger trist a acestui extraordinar Adrien Brody (un bărbat de o frumuseţe rară), degetele efilate ale pianistului Janusz Olejniczak şi cînd auzi muzica lui Chopin, care rezumă parcă tot filmul, descărcînd nişte energii niciodată pînă atunci descărcate. Nu e de mirare că şi tehnicienilor le-au dat lacrimile la filmare.” (Iulia Blaga) (România Liberă, mai 2003)

“Adrien Brody arată interesant, cu nasul lui lung, ascuţit, sensibil, cu sprîncenele lui care uneori devin un accent circumflex. Expresia lui tipică – un fel de duioşie neputincioasă şi cumva mirată de propria neputinţă – e mişcătoare. Dar în nici un moment nu e – nu e lăsat să fie – la fel de emoţionant ca Ben Kingsley în rolul contabilului Stern din Lista lui Schindler. Vedeai şi la Stern revolta unui organism împotriva nefiinţei, dar vedeai mai mult decît atît: vedeai lucrurile profunde care făceau din Stern fiinţa omenească unică numită Stern; lucruri mai puţin importante pentru umanitate decît un talent ca al lui Szpilman, dar care capătă o importanţă imensă, în vremuri inumane.” (Andrei Gorzo) (Dilema, mai 2003)

Roger Ebert: „The title is an understatement, and so is the film. Roman Polanski’s „The Pianist” tells the story of a Polish Jew, a classical musician, who survived the Holocaust through stoicism and good luck. This is not a thriller, and avoids any temptation to crank up suspense or sentiment; it is the pianist’s witness to what he saw and what happened to him. That he survived was not a victory when all whom he loved died; Polanski, in talking about his own experiences, has said that the death of his mother in the gas chambers remains so hurtful that only his own death will bring closure.”

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s


%d blogeri au apreciat asta: