Premii în cinematografie

Supliment cinem@ 13 / 2003

1. Oscar şi Oscaruri
2. Europenii
3. Americanii
4. Alte distincţii
5. Festivalul Transilvania

Oscar şi Oscaruri

Academy AwardsOscar
Decernarea premiilor Oscar este cel mai spectaculos eveniment din viaţa cinematografică, fiind acordat, în luna martie, la Los Angeles, de AMPAS – Academy of Motion Pictures Arts and Sciences. Instituţia, fondată în 1927, la iniţiativa lui Louis B. Mayer, dorind să contribuie la dezvoltarea şi progresul artei şi ştiinţei filmului, a acordat primele premii în 1929, la nominalizări participînd filmele de limbă engleză (americane şi britanice) care au rulat între 1 august 1927-1 august 1928 în perimetrul Los Angelesului. Din 1947 s-a acordat premiul pentru cel mai bun film străin. Raportarea ediţiilor Oscar la doi ani (1928-1929 etc.) a rămas în vigoare pînă la cea de-a şaptea ediţie, din 1934, de cînd vor intra în competiţie doar premierele unui an (de la 1 ianuarie la 31 decembrie), decernarea premiilor urmînd să aibă loc în primăvara anului următor. Votul celor aproximativ 5.000 de membri ai Academiei cinematografice din ţara în care industria filmului este între primele zece ramuri de vîrf în ansamblul economic naţional acordă în prezent statueta, cunoscută din 1931 sub numele de Oscar, la 24 de categorii. “Olimpiada” cinematografică are, după 75 de ediţii, recordurile ei: Cele mai multe premii (11) le-au obţinut Ben-Hur (1959) şi Titanic (1997). Recordmenul Oscarului este Walt Disney, celebrul creator al lui Micky Mouse şi al altor personaje de desene animate, care a primit 34 de statuete. Cu 4 premii Oscar, Katharine Hepburn conduce clasamentul actorilor, urmată de Jack Nicholson, cu 3 premii. Un impresionant număr de nominalizări: 36 a adunat John Williams, care a compus muzica la aproape toate filmele lui Spielberg şi care a fost premiat de 6 ori: Scripcarul pe acoperiş (1971), Fălci (1975), Războiul stelelor (1977), E.T. (1982), Imperiul soarelui (1987) şi Lista lui Schindler (1993). Billy Wilder a fost nominalizat de 21 de ori pentru regie sau scenariu, Woody Allen de 20 de ori pentru regie, scenariu sau ca actor. Deşi e rîvnit de toată lumea cinematografului, au fost cazuri cînd Oscarul a fost refuzat. George C. Scott, premiat pentru rolul din Patton (1970), a considerat că “cinematografia a devenit nepermis de comercială, refuzînd creaţia onestă”. Marlon Brando, la al doilea premiu, pentru rolul titular din Naşul (1972), a trimis o tînără indiană apaşă pentru a anunţa că actorul “regretă că nu poate accepta premiul. El consideră că lumea filmului şi a televiziunii poartă o vină majoră pentru situaţia actuală a indienilor din America, fiindcă a oferit o imagine falsă a istoriei acestui popor, zugrăvindu-i pe indieni drept sălbatici, ostili, răi, mistificîndu-le deliberat şi consecvent trăsăturile de caracter. Regizorul spaniol Luis Bunuel, distins pentru Farmecul discret al burgheziei (1972), a anunţat că puţin îi pasă de premiu şi că nici prin cap nu-i trece să se deplaseze în America pentru atîta lucru.

Marea Britanie: BAFTA Awards
British Academy of Film and Television Arts
este denumirea primită în 1976 de către Academia Britanică de Film, fondată în 1947 de un grup de cineaşti britanici proeminenţi sub conducerea lui David Lean. O dată cu mutarea datei decernării premiilor, din 2001, de la începutul lunii aprilie la sfîrşitul lunii februarie, premiile BAFTA, distincţia majoră britanică, au devenit şi ele, un barometru pentru Oscar.

Franţa: César
Denumirea Oscarului francez provine de la numele autorului statuetei, acordată ca premiu pentru cele mai bune realizări ale anului de către Academia franceză de artă şi tehnică cinematografică, constituită din 2.000 de profesionişti – regizori, actori, tehnicieni. Prima ediţie a avut loc în 1976, avîndu-l ca preşedinte de onoare pe Jean Gabin.

Italia: David di Donatello
Oscarul italian e acordat începind din 1956, în ultimii trei ani în luna aprilie.

Canada: Genie
Academia canadiană de film a decernează, începînd din 1980, premiile Genie, concepute după modelul Oscarului american, menite “să recompenseze, să promoveze şi să celebreze cele mai importante talente şi realizări din industria cinematografică din Canada”. Predecesorul lui Genie a fost Canadian Film Awards, premii acordate din 1949 pînă în 1978.

Spania: Goya
Oscarul spaniol e acordat din 1987, în ultimii trei ani la începutul lunii februarie.

India: Filmfare
Concepute după tiparul Oscarului, premiile Clare au fost botezate iniţial după numele criticului Clare Mendioca de la revista Filmfare, denumirea care va fi schimbată ulterior. Laureatul primei ediţii din 1953 (film şi regie) a fost filmul Doi acri de pămînt de Bimal Roy, favoritul acestor premii în anii ‘50-’60.

The Golden Raspberries
Prescurtat “Razzies”, contrapondere a Oscarurilor, premiile “Zmeura de aur” premiază, începînd din 1981, cele mai proaste filme şi prestaţii cinematografice ale anului anterior. Fără a ţine seama de renumele sau de box-office-ul celor vizaţi, de-a lungul anilor, printre “laureaţi” s-au numărat: Michael Cimino, Blake Edwards, Paul Verhoeven, John Frankenheimer, Sylvester Stallone, Bruce Willis, Kevin Costner, Sharon Stone, Liza Minnelli.

Europenii

Festivalul de Film de la CannesPalme d’Or
Această întîlnire de pe malul Mediteranei este singurul eveniment care poate concura festivitatea premiilor Oscar şi una dintre puţinele competiţii neamericane la rezultatele cărora sînt atenţi prietenii de peste ocean. Deşi nici pe departe la fel de mediatizat precum Oscarurile, festivalul are totuşi o importanţă uriaşă pentru industriile cinematografice, altele decît cea americană, din mai multe motive întemeiate: filmele din selecţia oficială (realizată de directorul Festivalului) reprezintă crema producţiilor din întreaga lume, în competiţia pentru trofeul “Camera d’Or” li se oferă o şansă tinerilor realizatori (majoritatea debutanţi) de a pătrunde pe uşa din faţă în elita mondială, iar la tîrgul de filme organizat în perioada Festivalului se conturează profilul pieţei cinematografice europene pentru următoarele douăsprezece luni. Dacă serbarea americană a Oscarurilor e organizată cu maximum de eficienţă, concentrată într-o singură seară care aduce canalului ABC acelaşi număr de spectatori ca şi finala campionatului de fotbal american, iar accentul este pus pe competiţia dintre finalişti şi pe suspansul decernării premiului, Festivalul de la Cannes, pe durata a trei săptămîni, în fiecare lună mai, înseamnă pentru participanţi (realizatori, vedete, juriu, presă, producători etc.) o plăcută vilegiatură pe Coasta de Azur. Impactul este mult mai redus, în schimb palmaresul (cuvînt derivat, de altfel, din denumirea trofeului Palme d’Or) este perceput ca o selecţie de valori care au mai puţin de a face cu moda, box-office-ul şi publicitatea şi mai mult cu adevărata artă a filmului. Aici au fost recunoscuţi, descoperiţi sau consacraţi, de-a lungul vremii, cineaşti precum Bergman, Antonioni, Coppola, Lars von Trier, Soderbergh, Tarantino. Deşi planificată pentru toamna anului 1939, prima ediţie a Festivalului internaţional de la Cannes a avut loc doar în 1946, la ea participînd filme din 19 ţări. În anii ‘60-’70, secţiile se vor diversifica, ele fiinţînd în paralel cu competiţia propriu-zisă: “Săptămîna criticii”, “Tîrgul de filme”, “Întîlnirea regizorilor”, “O anumită privire”, “Perspectivele cinematografului francez”. La ultima ediţie (2002) a festivalului ce are loc în luna mai, 21 de filme au fost selecţionate din cele 2.281 din 89 de ţări.

Festivalul de Film de la VeneţiaGolden Lion
La prima ediţie a Mostrei internaţionale de artă cinematografică de la Veneţia, 6-21 august 1932, au participat 8 ţări cu 39 de filme de lung şi scurt metraj. Conceput iniţial ca un festival necompetitiv, această ediţie se încheie cu un referendum în rîndul publicului, care indică, printre altele, pe actorii preferaţi, regizorul cel mai apreciat, filmul cel mai amuzant. Devenit ulterior competitiv, festivalul de la Veneţia rămîne confruntarea internaţională cea mai veche, desfăşurîndu-se la începutul lunii septembrie.

Festivalul Internaţional de Film de la BerlinGolden Bear
Festivalul de la Berlin a fost fondat in 1951, ajungînd, pînă la sfîrşitul decadei, un competitor serios pentru Cannes şi Veneţia. Are loc la mijlocul lunii februarie.

FIPRESCI (Federation Internationale de la Presse Cinematographique): FIPRESCI Awards
În 1925 cîţiva jurnalişti din Paris şi Bruxelles au fondat Professional Association of the Film Press. Curînd după aceea s-a luat legătura cu alţii din alte ţări. Ideea unei federaţii internaţionale a presei de film s-a conturat la Paris, în timpul Congresului de Cinema (27 septembrie-31 octombrie 1926). După prima întilnire a criticilor francezi, italieni şi belgieni în 1929, a doua Adunare generală a Federaţiei a avut loc la Roma în 1931, cînd italienii au propus să fie adoptată denumirea FIPRESCI. După război, Franţa şi Belgia au reluat negocierile pentru relansarea Federaţiei, astfel că la prima ediţie a Festivalului de la Cannes şi juriul FIPRESCI a acordat premii. În prezent premiile FIPRESCI se acordă în cadrul festivalurilor internaţionale.

European Film Academy: Felix
Manifestare lansată în 1988 menită să recompenseze cele mai bune filme europene ale anului. Ingmar Bergman a fost primul preşedinte al instituţiei care s-a numit iniţial European Cinema Society, apoi, din 1991, European Film Academy. Printre filmele premiate în ultimele ediţii de la începutul lunii decembrie au fost: La vita e bella (1998), Totul despre mama mea (1999), Dansînd cu noaptea (2000), Amelie (2001).

Festivalul Internaţional de Film de la Moscova: Golden St. George
Festivalul competitiv, cu periodicitate bienală, programat alternativ cu cel de la Karlovy Vary, a avut prima ediţie în 1959, sub deviza: “Pentru umanism în arta cinematografică, pentru pace şi prietenie între popoare”. Manifestare anuală începînd din 1995.

Festivalul Internaţional de Film de la Karlovy Vary: Crystal Globe
Anul inaugural: 1946. În primii doi ani a fost o manifestare necompetitivă. Din 1960 a avut loc din doi în doi ani, alternînd cu Festivalul internaţional de la Moscova. Din 1994 a devenit din nou o manifestare anuală.

Festivalul International de Film de la San Sebastian: Golden Seashell
Anul inaugural: 1954. Nu este recunoscut de FIAPF (Federation Internationale des Associations de Producteurs de Films)

Festivalul Internaţional de la Locarno: Golden Leopard
Prima ediţie: 1946. Din 1949 manifestarea este competitivă şi consacrată cu precădere tinerilor regizori şi cinematografiilor nou afirmate.

Festivalul de Film de la Pula: Big Golden Arena
Succesorul, din 1992, al Pula Film Festival of Yugoslavian Films, cu o competiţie europeană adăugată din 2001. Festivalul are loc în arena romană din primul secol de la Pula (Croaţia).

Festivalul Filmului Tînăr din Europa de Est de la Cottbus: Grand Prize
Festivalul are loc din 1991, la sfîrşitul lunii octombrie sau începutul lunii noiembrie. Cuprinde trei secţiuni: lungmetraj, film pentru copii şi tineri, scurtmetraje.

Festivalul Internaţional de la Londra: Sutherland Trophy
Fondat în 1957 de British Film Institute şi ziarul Sunday Times, îşi propune să prezinte cele mai reprezentative filme ale anului. Cel mai mare festival necompetitiv din Europa.

Festivalul Internaţional de Film de la Valladolid: Golden Spike
A 48-a ediţie va avea loc la sfîrşitul lunii noiembrie [2003].

Festivalul Filmului de la Thessalonik: Golden Alexander
Prima ediţie a avut loc în 1960. Competiţia internaţională a fost adăugată în 1992. Festivalul are loc la mijlocul lunii noiembrie.

Festivalul Internaţional de Scurtmetraje de la Clermont-Ferrand
Iniţiat în 1979 pentru competiţia naţională din Franţa, după 1989, o competiţie internaţională, a devenit un fel de Cannes al cinematografului de scurt metraj. Se desfăşoară la sfîrşitul lunii ianuarie şi începutul lunii februarie.

Premiul L’Age d’or
A fost instituit în 1974 de cinemateca belgiană pentru a recompensa acele pelicule din producţia internaţională care, asemeni celebrului film realizat de Luis Bunuel, “inovează în domeniul esteticii cinematografice, violentînd prin formula lor artistică obişnuinţele, tradiţia, media cinematografică curentă”. Printre laureaţi se vor înscrie: W.R. Misterele organismului (r. Dusan Makavejev), Povestiri imorale (r. Walerian Borowczyk), Expropierea (r. Raul Ruiz), Comedianţii (r. Theo Angelopoulos).

Zilele filmului mut
Giornate del Cinema Muto de la Pordenone a fost înfiinţată în 1982, sub auspiciile Bienalei de la Veneţia. Loc de întîlnire pentru cercetătorii, arhiviştii şi colecţionarii de filme din lumea întreagă, manifestarea de la Pordenone prezintă filme redescoperite şi restaurate de către arhivele din întreaga lume, cicluri de filme dedicate unui singur cineast, întinse în mai multe ediţii (ex. programul Griffith), dar şi antologii, monografii recente consacrate perioadei mute.

Americanii

Globul de Aur
Acordate anual, începînd din 1944, de către Hollywood Foreign Association, Globurile de Aur, decernate în ianuarie sau la începutul lui februarie sînt în esenţă un instrument de reclamă, recunoscut ca un indicator prestigios (avînd în vedere istoria selecţiilor care au coincis) pentru mult mai celebrul Academy Awards (Oscarul). Peste 80 de membri ai asociaţiei votează atît nominalizările, cît şi cîştigătorii, existînd cîteva deosebiri faţă de Oscar. Globul de Aur se acordă separat pentru dramă şi musical / comedie la categoriile: cel mai bun film, actor, actriţă.

New York Film Critics Circle: NYFCC Awards
Premiile criticilor new-yorkezi au fost create în 1935, în contrast cu premiile Academiei americane influenţate de politica studiourilor şi gustul hollywoodian local. Premiile sînt decernate în luna ianuarie.

Los Angeles Film Critics Association: LAFCA Awards
Premiile sînt decernate la mijlocul lunii ianuarie, din 1975.

Directors Guild of America
DGA a fost fondat în 1938 sub numele de Screen Directors Guild, astăzi reprezentînd mai mult de 10.000 de membri din oraşele americane, cineaşti şi oameni din televiziune, radio şi alte activităţi conexe. Premiul pentru regie constituie un indicator aproape perfect pentru cîştigătorul Oscarului la această categorie. De la inaugurarea premiului în 1949, cîştigătorii celor două premii au diferit doar de şase ori (1969, 1973, 1986, 1996, 2001, 2003). Decernarea premiilor are loc la începutul lunii martie.

National Board of Review: NBR Award
Începînd din 1920 întocmeşte un top al primelor 10 filme ale anului, iar din 1932 desemnează şi cel mai bun film. Premiile sînt acordate de NRB, ai cărui membri sînt profesionişti, profesori, studenţi şi istorici, în ianuarie.

National Society of Film Critics: NSFC Award
Instituţia, membră FIPRESCI, acordă premii la începutul lunii ianuarie, din 1967.

Independent Spirit Awards
Festivitatea de premiere are întotdeauna loc în weekend-ul dinaintea decernării premiilor Oscar.

American Film Institute (AFI)
Obiectivele instituţiei care a luat fiinţă în 1967 sînt formarea tinerilor cineaşti, conservarea patrimoniului cinematografic şi publicarea cataloagelor filmelor produse în SUA de la începuturile cinematografului şi pînă azi. Bugetul estimat la 5 milioane de dolari este asigurat de guvernul SUA, MPAA, Fundaţia Ford şi alte grupuri private. AFI Life Achievement Award este considerată la Hollywood cea mai înaltă distincţie onorifică.

Festivalul de film de la Sundance
Festivalul de film din Utah, creat în 1978, a devenit în 1985 parte a Institutului Sundace, iar din 1991 poartă denumirea actuală.

Screen Actors Guild Awards
Asociaţia are aproape 100.000 de membri. Deşi acordă Life Achievement Award încă din 1963, asociaţia şi-a extins premierea în 1996, o dată cu inaugurarea acestor premii, la începutul lunii martie.

Festivalul Internaţional de la New York
Fondat în 1963, asemeni celui de la Londra, include în program cele mai importante filme din festivalurile internaţionale ale anului, precum şi o serie de filme “de excepţie” în premieră absolută.

Festivalul Internaţional de la Chicago: Gold Hugo
Organizat prima dată în 1965, este deschis tuturor categoriilor de filme, avînd ca scop “încurajarea unei mai bune înţelegeri între popoare şi naţiuni şi realizarea unor contribuţii pozitive la dezvoltarea filmului ca artă şi industrie”.

Annie Awards
Premiile Annie se acordă pentru excelenţă în filmele de animaţie. La a 30-a ediţie din 1 februarie 2003, Spirited Away a cîştigat premiul pentru cel mai bun film de animaţie.

Alte distincţii

Festivalul Internaţional de Film de la Toronto
Se desfăşoară, începînd din 1976, la sfîrşitul lunii septembrie.

Festivalul Internaţional de Film de la Sydney
Manifestare necompetitivă, lansată în 1955, menită să prezinte publicului australian cele mai importante filme ale anului. Începînd din 1974, un program de filme selecţionate din festival este prezentat în oraşe australiene.

Festivalul Internaţional de Film de la New Delhi
Prima ediţie a avut loc în 1965, a 33-a ediţie desfăşurîndu-se în 2002 la începutul lunii octombrie.

Festivalul Internaţional de Film de la Tokyo: Tokyo Grand Prix
Festivalul s-a desfăşurat o dată la doi ani în perioada 1985-1991, apoi a devenit anual, în ultimii ani la sfîrşitul lunii octombrie.

Festivalul Internaţional de Film de la Hong Kong
Început în 1977 în circumstanţe modeste (37 de lungmetraje din 15 ţări), dar bucurîndu-se de un succes neaşteptat, festivalul contribuie direct ţi indirect la revigorarea vieţii cinematografice în Hong Kong şi la apariţia unui nou val de cineaşti: Tsui Hark, Ann Hui, Patrick Tam, Allen Fong. Noua generaţie de regizori, născută în Hong Kong, şcolită în Europa şi America, hrănită cu filmele lui Godard şi Antonioni, se întorsese în patrie la începutul anilor ’70 şi lucra în televiziune. Filmele vor constitui o ruptură clară faţă de ceea ce se produsese înainte. Încă de la a doua ediţie, festivalul dedică o secţiune producţiei naţionale, care din 1990 se va numi “Hong Kong Panorama”.

Festivalul mondial al filmului de la Montreal
Manifestare necompetitivă la a cărei primă ediţie au fost prezentate 112 lungmetraje şi 75 de scurtmetraje. Scop: “prezentarea în faţa publicului canadian a celor mai bune producţii cinematografice internaţionale, astfel încît acesta să fie capabil să cunoască marile curente mondiale ce animă cinematografia, să-şi exerseze spiritul critic şi, în consecinţă, să se intereseze şi de cinematografia naţională de calitate”.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania

Prima ediţie s-a consumat între 3 şi 9 iunie 2002, la Cluj, singurul oraş din România în care numărul plătitorilor de bilet l-a întrecut, în 2001, pe cel al locuitorilor. În cadrul celor 5 secţiuni au fost vizionate 40 de filme, cumulînd multe premii internaţionale. Marele Premiu a fost acordat filmului Occident al lui Cristian Mungiu, film care a adunat pînă în prezent 10 premii.

“Din cîte ştiu, niciodată pînă la TIFF nu s-a proiectat în România un program de filme de asemenea anvergură şi prospeţime: cam ce-a fost mai bun din ce-a facut senzaţie la festivalurile internaţionale din ultimii ani.” (Alex. Leo Serban) (Dilema, nr. 485)

Lista cu 900 de festivaluri şi evenimente din lumea filmului:

http://www.imdb.com/Sections/Awards/Events

Lasă un comentariu